در روز های اخیر شاهد افزایش چشمگیر قیمت ارز در بازار کشور و متاسفانه در پی آن افزایش شدید تمایل مردم به خرید ارز های پر متقاضی بودیم که باعث شد تا قیمت دلار امریکا به حدود 6،000 تومان و یورو تا 7،000 تومان برسد. اما اتفاقی که شاید به ذهن هیچ کس نمیرسید، دخالت قاطع دولت در بازار و اعلام نرخ 4،200 تومان برای هر دلار امریکا بود. تصمیمی که همگان را شوکه نمود و بازار را به حالت انجماد فرو برد. پس از اعلام این خبر از سوی دولت در روز سه شنبه مورخ 21 فروردین معامله ارز در صرافی ها متوقف شد و بانک ها نیز ارایه ارز مبادله ای به شرکت های تجاری را متوقف نمودند تا بخش نامه دولت به آن ها ابلاغ شود. با توجه به تاثیر مستقیم نوسانات ارز بر شرکت های وارد کننده، نظرات آقای دکتر عطالله اشرفی اصفهانی، مدیر عامل و رییس هیات مدیره شرکت مزرعه فراز آسمان که در زمینه واردات نهاده های کشاورزی فعال است را جویا شدیم.

ایشان با تاکید بر نگرانی تمامی شرکت های تجاری و البته مردم از وضعیت بازار ارز بیان نمودند با توجه به لحظه ای شدن روند تحولات در این رابطه، امکان پیش بینی اتفاقات پیش رو دشوار است اما تصمیم دولت برای ارایه نرخ قطعی برای ارایه ارز به تمامی اقشار می تواند به کنترل روند افسار گسیخته افزایش قیمت ارز کمک نماید. البته نحوه اجرایی شدن این تصمیم از اهمیت بالایی برخوردار بوده که باید منتظر ابلاغ بخشنامه های اجرایی از سوی دولت در روز های آتی بود. تامین میزان کافی ارز برای شرکت های تجاری و بازرگانان، مسافران، دانشجویان خارج از کشور، بیماران اعزامی به کشور های خارجی و سایر اقشار جامعه که به ارز نیاز دارند، نکته کلیدی در موفقیت این تصمیم دولت می باشد.

دکتر عطاالله اشرفی اصفهانی همچنین اضافه کردند اگر چه نرخ 4،200 تومان برای دلار و 5،100 تومان برای یورو نسبت به قیمت های بازار در روز های قبل کاهش بسیار زیادی را نشان میدهد، اما نسبت به ارز مبادله ای که پیشتر بانک ها به کالاهای اساسی همچون دارو و نهاده های کشاورزی اختصاص می داند افزایش حدود 10 درصدی را نشان می دهد و ممکن است منجر به افزایش قیمت کالاهای وارداتی شود. البته ایشان ابراز امیدواری کردند تصمیمات دولت در روز های آتی منجر به تثبیت قیمت محصولات وارداتی شود تا فشار مضاعفی به مصرف کنندگان وارد نشود.

به هر حال، باید منتظر تصمیمات نهایی دولت در روزهای آتی ماند تا بتوان در مورد اتفاقات پیش رو تصمیم گیری نمود. تیم شرکت مزرعه فراز آسمان نیز با رصد ثانیه به ثانیه وضعیت بازار و تصمیمات موثر در بازار ارز، تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا با اتخاذ تصمیمات به موقع بتواند اجناس مرغوب را همچون پیش با مناسب ترین قیمت در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

دیدگاه خود را بنویسید