سرمای روزهای اخیر بار دیگر تجربه ناخوشایند زمستان در بهار را برای کشاورزان تکرار کرد .همیشه باز شدن شکوفه ها و آغاز مرحله کاشت در بهار برای کشاورزان و باغداران با نگرانی همراه بوده است. آنچه در این‌ بین موضوع را نگران کننده‌تر کرده، عدم اطلاع کشاورزان و باغداران از روش‌های لازم برای مقابله با این بحران است. بحرانی که ممکن است دسترنج یک سال کشاورزان و باغداران را یک ‌شبه با کاهش دمای هوا از بین ببرد و به نظر می‌رسد نخستین راه مقابله با آن، آگاه بودن کشاورزان و باغداران از پیش‌بینی‌های وضعیت هواست. اطلاع‌رسانی به موقع قبل از بروز سرمای شدید به شالی‌کاران این آگاهی را می‌دهد که به موقع خزانه‌های آبی شالی را پر کنند و پوشش نایلونی مناسبی را ‌روی شالیزارهای خود تعبیه کنند. این اقدام باعث کاهش میزان خسارات حاصل از سرمازدگی در مناطقی شمالی کشور خواهد شد. سرما و یخبندان بسته به زمان وقوع و مرحله رشد درخت خسارات جبران ناپذیری به درختان میوه وارد می‌نماید.
راهکار های پیشنهادی برای کاهش اثر سرما زدگی بهاره متنوع می باشد که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

گرم کردن باغ توسط بخاری های باغی
از راه های گرم شدن باغ می توان به استفاده از بخاری یا پلارهای باغی در قسمت های مختلف باغ و سوزاندن موادی همچون چوب، نفت یا گازوییل نام برد. این روش در مناطق نیمه گرمسیری مثلا در باغات مرکبات، انار، انجیر زیتون و غیره می تواند موثر واقع می شود.
ایجاد دود برای کاهش تشعشع
در شب هایی که احتمال بروز سرما می باشد با سوزاندن کاه وکلش و مواد دیگر موجب ایجاد دود در هوای باز شوید. ذرات معلق در هوا هر چه قدر بیشتر باشند انعکاس حرارت به آسمان کاهش می یابد و دمای باغ حفظ می شود.
ایجاد بادشکن در اطراف باغ
کشت درختان باد شکن همچون چنار، افرا و غیره در جهت شمالی که باد های سرد می وزد موجب محافظت درختان میوه از سرما می شود.
تدابیر زراعی
نوع سطح خاک در محافظت دمای هوا تاثیر دارد. برای محافظت در برابر سرما و یخبندان، خاک باید مرطوب و عاری از علف های هرز و شخم نخورده باشد.
کودهای ضد استرس
معمولا کودهای دارای اسید های آمینه دارای تاثیرات ضد تنشی می باشند. بدین معنی که اگر با پیش بینی دقیق زمان برزو سرمازدگی بتوان در روزهای قبل از وقوع سرما این محصولات را در باغ مصرف نمود، از شدت خسارات ناشی از تنش سرمایی کاسته می شود.

آنچه گفته شد بررسی کوتاهی از مجموعه اقدامات انجام شده در راستای کاهش میزان خسارات حاصل از سرمای بهاری در سال‌های گذشته است و هنوز خبر چندانی از بلایی که سرمای این روزها بر سر کشاورزی و باغ های میوه آورده است در دست نیست. آن‌طور که رئیس حوادث غیرمترقبه وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید، گزارش‌های آماری خسارت و اتفاقاتی که در استان‌ها افتاده است در حال جمع‌آوری بوده اما هنوز برآوردی از خسارت زمستان بهاری، غافلگیری کشاورزان و شوکی که به باغات وارد شده است، وجود ندارد.

دیدگاه خود را بنویسید